reklama

Sila vzbury (Duch pätnásťročnej študentky)

S  petičným hárkom v ruke som vošiel do učebne informatiky. Nadýchol som sa a spustil: „Vy ste 1.B?“ Všetci prikývli. Predstavil som im svoju petíciu a požiadal tých, ktorí súhlasia, aby sa mi podpísali. „Ukáž!“ ozvala sa študentka,  ktorá sedela v kresle. Bola nenápadná. Mal som pocit, že ju vidím prvýkrát v škole. Podal som jej petičný hárok a rozhliadol som sa po triede. Samé ženy naokolo a jeden jediný chalan hrajúci hru. Asi polovička z nich si nachystala perá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Usmieval som sa a čakal, kým mi konečne tú petíciu podpíše. V hlave mi zasvietila myšlienka o úspešnej triede, kde nazbieram určite veľké množstvo podpisov. „Môžeš mi k tomu niečo bližšie povedať?“ ozvalo sa to dievča, kým som hľadel na zvyšnú časť triedy. Otočil som sa s ochotným výrazom na tvári a opýtal sa o čo ide. V tej chvíli na mňa vyliala nádrž otázok, ktoré som neočakával. Všetci v učebni spozorneli. Sluch, ba podaktorí i zrak natočili smerom k nášmu rozhovoru. Dvihla bradu a sebavedome opakovala svoje otázky. „Čo mi to dá, keď podpíšem túto petíciu? Kto za ňou stojí? Čo reprezentuje?“ Odpovedal som jej znovu o čo ide v tej petícii ale znovu sa do mňa pustila: „Nie som ovca a ani moje spolužiačky nie sú ovce, preto ti to nepodpíšu.“ Po pár opakujúcich sa otázkach a odpovediach mi odmietla podpísať petíciu. Fajn. Idem ďalej. Pristúpim k známej, nech mi podpíše petíciu a ona zrazu nechce. Odmieta. Ostatní tiež schovali perá. Nakoniec sa nádej rozplynula a odišiel som z učebne s nulou na konte.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezažil som to po prvýkrát, no až teraz som sa nad týmto príbehom zamyslel. Pätnásťročné dievča, ktoré dokázalo ísť proti systému a dokázalo povedať svoj názor. Vzbúrila sa. Išla hlavou proti múru a uspela. Ak by som tú petíciu nedal jej ako prvý, minimálne 50% triedy by sa pod ňu podpísalo. Takto som odišiel bez podpisu.

Krásny prípad ako dokáže jednotlivec ovplyvniť spoločnosť. Určite sa to väčšine nechcelo podpisovať (veď som im ukrojil z prestávky) a tým, že odmietla mi podpísať petíciu, ktorú ostatní možno z rešpektu podpísať chceli, im priamo ukázala, že vždy je možné postaviť sa autorite alebo systému. Téma tohto článku nie je náhodná. Práve včera som zachytil v správach ako sa skupinka šiestich ľudí dostala do parlamentu. S megafónom v ruke sa nebáli predložiť svoje otázky a požiadavky. Otázky a požiadavky rovnako ako mladé dievča na gymnáziu. Oba tieto prípady išli hlavou proti múru, teda skôr proti systému a „pastierstvu“. Kiež by naša republika mala viacero takých odvážnych a nebojácnych ľudí s duchom zdravej rebélie. Kiež by sa aspoň v polovičke národa vzbudil „duch tejto pätnásťročnej školáčky.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ondrej Blažek

Ondrej Blažek

Ondrej Blažek

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som mladý človek z Kysúc, ktorého záľubou je okrem športovania aj záujem o verejné dianie. Dávam prednosť objektivizmu a nesnažím sa príliš spadnúť do kritiky. V článkoch, ktoré uverejním by som chcel ponúkať inovácie a novinky na zlepšenie Slovenska. Verím, že medzi mojími článkami nájdete aj pár takých, ktoré Vám vnuknú nápad na vylepšenie našej spoločnosti. Niektoré moje články ste mali možnosť čítať v regionálnych periodikách alebo na mojom bývalom blogu, ktorý bol venovaný počasiu na našom území. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu